گزارش نشست اول روایت توسعه منطقه ای

19 11 2023 07:11

کد خبر : 9435715

تعداد بازدید : 261

نشست اول از سلسله نشستهای روایت توسعه منطقه ای در دانشگاه تهران برگزار شد. گزارش مشروح نشست اول در این پست ارائه شده است.

به گزارش عصر پیشرفت، اولین نشست  از  سلسه نشست های  روایت توسعه منطقه ای  با همت اندیشکده عصر پیشرفت  و همکاری   دانشکده شهرسازی  دانشگاه تهران  برگزار شد.

 
در  این نشست ها  سعی بر   بررسی  و شناخت روایت های   رسمی  و غیر  رسمی  از  عوامل  و موانع  تحقق  پذیری  طرح های 
توسعه منطقه ای می باشد که با محوریت بررسی ساختار  های رسمی  و گروه های  غیر رسمی  موثر  بر  تحقق  پذیری  اهداف   توسعه منطقه  ای  و شیوه مواجهه عوامل  فوق  در  تغییر یا تحریف اهداف  توسعه منطقه ای  و نحوه تنظیم روابط بازیگران متناسب با منفعت عمومی  در طرح های  توسعه منطقه ای  برگزار  میشود .
 
  در  اولین نشست  ؛ جناب  آقای  دکتر  اسفندیار  زبردست ؛استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران ، یکی از پایه گذاران رشته برنامه ریزی  منطقه ای در کشور  ، دارای سابقه طراحی طرح های آمایش  و طرح های  کالبدی مناطق ؛ به همراه جناب آقای دکتر محمود اولاد ؛ اقتصاددان  ،  پژوهشگر  ، مدرس اقتصاد شهری  و منطقه ای  و دارای  سابقه نظارت علمی  در طرح های آمایش منطقه ای  ؛ به  این بررسی پرداختند .
 
 در ابتدا جناب آقای دکتر زبر دست  سابقه توسعه منطقه ای در ایران را تشریح کردند و افزودند نقاط مهمی  در شکل گیری توسعه منطقه ای  موجود است ؛ نقطه  شروع توسعه منطقه ای در ایران هم زمان با طرح های هفت ساله و پنج ساله توسعه  بوده است در  این راستا  سازمان های عمران در بخش هایی از کشور شکل گرفتند تا بتوانند توسعه منطقه ای در آن بخش ها را محقق کنند .
 
نقطه بعدی شکل گیری دوائر فنی در استان ها بود که بعد از برنامه سوم ایجاد شدند این دوائر بنا بود نیاز های منطقه را شناسایی کرده و برنامه هایی را برای استان ها تهیه کنند . سال ۱۳۴۳ که وزارت آبادانی و مسکن ایجاد شد این دوائر به عنوان دفاتر استانی وزارت آبادانی و مسکن تبدیل شدند .
 
در سال ۱۳۵۰ با تصویب قانون شورا ها و استان ها و واگذاری برخی از امور و قدرت های تصمیم گیری به استان ها و از همه مهم تر تقسیم ۲۳ استان به یازده منطقه برنامه ریزی توسط استاد دکتر محمد همسی ( استاد دانشگاه شیراز ) که در هماهنگی با موسسه بتل صورت گرفت ، نظام برنامه ریزی بخشی  به نظام برنامه ریزی منطقه ای تبدیل شد .
 
از  تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی گفتند که از سال ۱۳۴۶؛فعاایت خود را آغاز کرده بود ولی به صورت رسمی در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد .
 
آقای دکتر زبر دست  در ادامه به  چالش های برنامه های  توسعه منطقه ای پرداختند و اولین چالش را مربوط به قبل از انقلاب  و در ماجرای موازی کاری و اختلاف بین سازمان برنامه و وزارت مسکن در سال ۱۳۵۳ دانستند  ایشان فرمودند : در آن ایام با  تغییر عنوان وزارت آبادانی  و مسکن  به وزارت مسکن و شهرسازی  ، قانونی نیز  تصویب شد که مبنی بر آن وظیفه تهیه  طرح آمایش سرزمین به وزارت مسکن و شهرسازی  محول  می شد و تمامی  نهاد های  فرو دست را مجبور به تبعیت از  آن طرح به عنوان طرحی  فرادست می کرد .  طبعا سازمان برنامه از  این رویکرد ناراضی  بود .
 
ایشان در راستای شکل گیری  طرح های  منطقه ای به دفتر  برنامه ریزی  منطقه ای  سازمان برنامه و بودجه  اشاره کردند که بعد از  انقلاب اسلامی  شکل گرفت و به مطالعات مربوط  به طرح آمایش  سرزمین اسلامی پرداخت  و خروجی  آن در  دو کتاب  شامل  چندین مجلد به عنوان طرح آمایش سرزمین اسلامی  آماده شد . وزارت مسکن و شهرسازی  هم اطلس  برنامه ریزی  شهری  و منطقه ای کشور  را تهیه کرده بود . این اختلاف  نظرها و هزینه های  موازی  که صورت میگرفت برای  دولت هم مناسب  نبود و نهایتا تصمیم گرفته شد به شورای  عالی  اداری  کشور  ، وظیفه تفکیک وظایف  این دو نهاد در  این راستا سپرده شود وشورای  عالی اداری  هم در  مصوبه ۱۳۷۱ خود طرح آمایش سرزمین به معنای  تعیین استراتژی و توزیع فضا های  جمعیت و فعالیت در  پهنه سرزمین را به سازمان برنامه و بودجه و تهیه طرح کالبدی  ملی  منطقه ای  را به وزارت مسکن و شهرسازی  سپرد .
 
جناب اقای  دکتر زبردست  مهمترین موانع تحقق  پذیری طرح های  منطقه ای را  در  قسمت پیش  از  اجرا و طراحی ؛ در  جدی  نبودن و متکی به افراد بودن این طرح ها هم در  وزارت مسکن هم در سازمان برنامه و بودجه ، عدم به روز آوری طرح های توسعه منطقه ای ، مهم نبودن جایگاه شورای  عالی شهرسازی  و معماری  ، عدم تعامل بین دستگاهی   و برخورد های انفعالی  دستگاه ها ، نبود مشارکت صحیح ( به معنای  مشارکت مردم و سندیکا ها و مسئولین محلی در شکل دهی  به این طرح  ها ) ، نبود تشکیلاتی مستقل مربوط به طرح های  فضایی  و منطقه ای  ، مشخص  نبودن اهداف به صورت دقیق ، گسترده بودن شرح خدمات و مشخص  نبودن متولیان دانسته و در ساحت اجرا مهمترین موانع را  عدم تعیین سازو کار  اجرا ، عدم پیگیری  اجرا ، عدم اطلاع رسانی  مناسب  جهت .مطلع بودن سایر  نهاد ها و عدم دسترسی  مناسب  به طرح های توسعه عنوان کردند .
 
 
جناب آقای  دکتر  اولاد در  انتهای  سخنان خود نسخه خود را جهت رفع این موانع برشمردند .
 
ایشان اظهار  کردند به صورت کلی  میتوانیم  چند سناریو را پیش  بگیریم ؛ یکی از راه ها پیگیری  طرح کالبدی  ملی  و ادامه دار شدن این روال به صورت محکم و جدی  است   (به دور از  تشتت و پراکندگی  با دیگر  طرح ها )  ، راه دیگر  بررسی  اسناد فرادست از  جمله سند چشم انداز و اسناد فرودست وطراحی  طرح کالبدی  ملی  با رفت و امد بین این هاست ، گزینه دیگر  ادغام طرح آمایش  سرزمین و کالبدی با هم  است  و راه دیگر  ایجاد نهادی  توسط  سازمان برنامه و بودجه است تا به صورت خاص متولی  طرح های  آمایش  باشد در  این صورت دیگر  نیازی  به طرح های  کالبدی  نخواهد بود .
 
پس  از  اقای  دکتر  زبردست ، جناب  آقای   دکتر  اولاد  مباحث  خود را از  منظر اقتصادی  و به صورت ریشه ای مطرح فرمودند . ایشان  ابتدا به چرایی و لزوم برنامه ریزی  منطقه ای  و اصل برنامه ریزی منطقه ای پرداختند که آیا بازار  خود نمیتوانست خود را مدیریت کند و خود بهترین  و کاراترین تخصیص  ها را انجام دهد و  حتما باید برنامه ریزی  صورت  گیرد ؟ ایشان در  جواب   نکات  مربوط  به  شکست بازار در  ایجاد زیر ساخت های عمومی    ، اثرات خارجی  نظیر آلودگی  هوا و محیط  زیست و عدم تعامل  فضایی  به معنای  افراط  و  تفریط  در استفاده از  زمین ها برای  تخصیص  فعالیت ها را بیان کردند .
 
درادامه اقای  دکتر  اولاد  به نگاه های اصلی موجود  در برنامه ریزی اشاره کردند و افزودند :  سه نگاه عمده در برنامه ریزی  موجود است  سوسیالیستی ، اصلاح نظام انگیزشی  با رویکرد سلبی نظیر  وضع مالیات و  قوانین منع و ایجابی  نظیر  وضع یارانه  و  نگاه هماهنگی  .
 
ایشان مسائل اصلی  برنامه ریزی  منطقه ای  و فضایی را در  ۴ بعد فعالیت ، سکونت ، فضا و بعد رابطه  بین این سه با  هم بررسی  کردند . در  بعد فعالیت : اقتصاد تک محصولی  ، عدم  قرارگیری در  کریدورهای  جهانی ، وابستگی یک طرفه  وابستگی به مزیت های  گذشته ، ضعف  شدید در زنجیره سازی و برند سازی  فعالیت ها ، عدم قرارگیری در  فعالیت ها و زنجیره های  جهانی  ، دستکاری  قیمت ها ، کاهش  رقابت پذیری  جهانی  ، فضای کسب  و کار  نامتعارف ، ستی بودن تولید ، اقتصاد مبتنی بر رانت ، خام فروشی  و گسترش  اقتصاد غیر رسمی (نظیر  فعالیت های  اقتصادی غیر رسمی  و بدون گرفتن مجوز برای  فرار  مالیاتی  و… ) مسائل  اصلی  این بعد از  برنامه ریزی  عنوان کردند .
 
در بعد سکونت صرفا به فقر سکونت پرداختند . اسکان های غیر رسمی (کارتن خوابی  ، دو خاوار  در  یک واحد مسکونی  ،پشت بام خوابی و… (هشت مدلی  که مرکز  پژوهش های  مجلس  احصا کرده است ) )  و روند فزاینده آن را اظهار  کرده و به  لزوم برنامه ریزی در  این راستا پرداختند  .
 
در بعد فضا : ناپایداری  اکو سیستم ، ریزگرد ها ، تخریب جنگل  ها ، دفع پسماند را مسائل  اصلی  عنوان کردند و در  نهایت در  بعد رابطه این سه با هم نکاتی را اظهار  داشتند :
 
تمرکز  شدید جمعیت به پهنه مرکزی  ، جذابیت شدید مرکز  و ختم شدن همه چیز به تهران ، تعارض  بین اهداف  آمایش  و عدالت ، نقش بسیار  پایین مناطق در  تصمیم گیری ، گسترده نوشته شدن طرح خدمات (که در ابتدا ضروری بود ولی  ادامه دار شدن این روند مناسب نیست ) ، و لزوم کاهش زمان رسیدن به کلیت طرح های  آمایش  را از  نکات مهم مطرح شده در  این حیطه میتوان برشمرد .
 
 در  انتها به سوال مهم این نشست یعنی  چرایی  اجرا نشدن این طرح ها پرداختند و اظهار  کردند باید دید منفعت چه افراد و نهاد هایی  با اجرای  این طرح ها تهدید میشود ؟ به زعم ایشان خود دولت و حاکمیت یکی از  این موانع هستند که با اجرای  طرح های  توسعه منفعتش  به خطر  میافتد .منفعت دولت در  تمرکز  قدرت (تصمیم گیری ) و ثروت است و  طرح های  توسعه با رویکرد تمرکز  زدایی و قدرت زدایی  از  مرکز  نوشته شده است . علاوه بر  این دولت ها به دنبال توان بالای  کنترل کنندگی  هستند مخصوصا در  کشور  هایی  که پتانسیل اعتراض و شورش موجود است  و تعارض  ایدئولوژیکی دیگر  نکته ممانعت دولت از  اجرای طرح های توسعه است .
 
علاوه بر دولت و حاکمیت ، دستگاه ها وبخش های  مختلف و نظام انگیزشی تک بعدی ( صرفا ناظر به پیشرفت خود سازمان مربوطه )  ، نمایندگان مجلس  که به فکر رای  آوردن و توسعه  کاریکاتوری  مناطق  خود در این راستا هستند ، وهم مالکیت ارگان ها و دستگاه های  مختلف  (بیمارستانی  نیت داشت در  کحوطه بلااستفاده اش  مال سازی  کند ….) و  خود سازمان های  مجری  طرح های آمایش ؛به عنوان دیگر  نهاد های  مانع از اجرای  طرح های توسعه برشمردند .
 
برنامه نشست های آتی به زودی اعلام خواهد شد.