نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

کارشناسی شهرسازی

کارشناسی شهرسازی


دورۀ کارشناسی شهرسازی به سال 1378 تحت نام دورۀ رشتۀ کارشناسی شهرسازی راه اندازی شد.

اهداف دوره

مطابق سند گزارش بازنگری رشته مهندسی شهرسازی دوره کارشناسی شهرسازی سال 1389 هدف از اجرای دوره :

1ـ گسترش دانش و مهارت شهرسازی به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا که بتواند در خدمت رشد و تحول همه جانبه کشور قرار گرفته و نظارت و مراقبت بر توسعه پایدار شهری بر اساس طرح های مصوب را بر عهده گیرد.

2 ـ تربیت کارشناسانی که بتوانند رابطه مناسب بین برنامه های اجتماعی ـ اقتصادی و توسعه ای را در اجرای طرح های شهری فراهم آورند و بر اجرای طرح ها و برنامه های توسعه نظارت نموده و در ارتقا کیفیت و کارآیی محیط های شهری موثر افتند.

3 ـ زمینه های علمی و فنی دوره های تخصصی شهرسازی را تقویت کرده و کارشناسی ارشد رشته های برنامه ریزی شهری ،طراحی شهری ، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری را به سوی حرفه ای تر شدن سوق دهد .

 

ضرورت و اهمیت دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی:

رشد شهرها و شهرگرائی در سدة اخیر، روز به روز به مسائل شهری ابعاد جدیدتری بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهرها از اهمیت ویژه­ای برخوردار شده است.

طی دهه­های 1335-1385 تعداد شهرهای ایران حدود چهار برابر شده و پیش بینی می­شود که در سال 1400 شمسی این تعداد باز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه­های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارآ در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می ­کند.

با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان تخصصی میان رشته­ای با تمام زمینه ­های علمی پایه­ ای اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنی می­یابد. در این مقطع، تقویت مهارت­ های فنی و کاربردی و همچنین آماده ­سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می­ گیرد.

آموزش در دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی، زمینه­ای مناسب برای هدایت توسعه و حفاظت و بهره ­­وری از منابع موجود و بالقوة محیطی در نقاط شهری را فراهم می­آورد. این دوره ضمن تحول و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره ­های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، دگرگونی کیفی در آموزش دوره­ های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایة توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور خواهد گردید.

 

نقش و توانایی فارغ التحصیلان:

شهرسازی در عین تخصصی بودن، خود دارای خصلت میان رشته­ای بوده و با زمینه­های گوناگون در سطوح روستایی، شهری و منطقه­ای از یکسو، و سطوح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو، در ارتباط است. کارشناسان شهری می­توانند در فرآیند ساماندهی و بهبود فضای زیستی و محیط­های زندگی نقش مؤثر داشته و با ارائه  طرح­ های مختلف در مدیریت، برنامه­ریزی، تهیه و اجرای طرح فضاها مشارکت نمایند. این کارشناسان به نسبت آموخته­های خود قادر به تهیه طرح و برنامه در سطوحی از تهیه طرح ­های شهری و روستایی بوده و عملاً در فرآیند شهرسازی نقش و وظیفه حرفه­ای خویش را ایفاء خواهد نمود.

کارشناسان مهندسی شهرسازی با توجه به آموخته­های خود می توانند در نهاد­های مختلف شهرسازی کشور مانند: دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری­ ها، دفاتر فنی وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها، کارشناس دادگستری، دفاتر فنی جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با آن برای اجرای طرح­های شهری کشور به کار پردازند.

طول دوره و شکل نظام:    

 دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی با احتساب طرح نهایی، چهارسال به طول می ­انجامد. هر واحد نظری معادل 16 ساعت و هر واحد عملی معادل 32 ساعت می باشد.

تعداد و نوع واحدها:

تعداد واحدهایی که در این دوره ارائه می شوند، 140 واحد به شرح زیر می باشد: 

 

 

 

عنوان

تعداد واحد

دروس عمومی

21 واحد

دروس پایه      

32 واحد

دروس اصلی  

42 واحد

دروس تخصصی 

31 واحد

دروس اختیاری  

14 واحد 

مجموع

140 واحد

 

 

عنوان

تعداد واحد

دروس عمومی

21 واحد

دروس پایه      

32 واحد

دروس اصلی  

42 واحد

دروس تخصصی 

31 واحد

دروس اختیاری  

14 واحد 

مجموع

140 واحد